Dags att föda

Vilka tecken och signaler finns det på att det är dags att föda?
Följande signaler ska du vara observant på.

Vattnet går – går vattnet ska du alltid kontakta förlossningskliniken, men det är inte säkert att det är dags att föda på ett tag.
Värkar – att värkarna sätter igång är ett tecken på att livmoderns muskler mjukas upp och tränas inför förlossningen. Förvärkar är de första värkar man känner av och dessa börjar runt tre veckor innan det är dags att föda. Det riktmärke du kan ha för att veta när det är dags att åka in är att det kommer tre värkar under tio minuter och att de varje gång sitter i under cirka sextio sekunder. Ring till förlossningskliniken när du tror det är dags och rådfråga om du ska åka in.
Slemproppen – Slemproppens uppgift är att skydda barnet mot bakterier utifrån. Denna sitter i livmodermunnen och känns igen på att det kommer en vitaktig seg klump antingen i ett helt stycke eller i flera små bitar. I vissa fall kan den även vara lite rosafärgad från blod. Förlossningen kan dröja flera dagar efter att slemproppen släppt men ring till förlossningskliniken om du är osäker.

Läs mer om förlossningstecken

Barns språkutveckling

Även innan barnet förstår vad ni säger är det bra för barnets språkutveckling att föräldrar, syskon och andra som är nära barnet, pratar och sjunger för barnet. Berätta gärna vad ni gör eller hur dagen varit.

Barns förmåga och intresse för att lära sig språk är medfödd. De lär sig prata under de två första åren. I början kommunicerar barnet med blicken, kroppskontakten, ansiktsuttryck och skrik. De tränar tidigt på att med tungan, läpparna och gomseglet för att göra olika ljud.

De flesta barn kan säga minst ett ord vid 1 års ålder och det är ovanligt att barn som är 1½ år inte pratar alls. Pojkar utvecklar ofta sitt språk något långsammare än flickor och barn som är naturligt försiktiga och lite blyga brukar vänta med att tala tills de förstår större delen av vad de hör. Ett barn som växt upp i Sverige med svensktalande föräldrar kan ofta vid 3 års ålder nästan 1000 svenska ord (läs mer om barnets språkutveckling vid olika åldrar).

Barns ordval

Av barnets första 100 ord så är ungefär 70 procent av dessa ord för föremål, dvs substantiv, medan endast 30 procent är ord för handlingar, dvs verb. Anledningen till detta tros vara att föremål är tydliga och klara vilket gör dem lättare för barnet att identifiera. Verb beskriver en handling som kan variera i både tid och rum. Verb förändras och är svårtolkade för barnet som för att förstå orden måste förstå sambandet mellan objekt och handling.

Mönstret att barn lär sig substantiv före verb är förekommande i många olika språkkulturer även om förekomsten av verb varierar. Forskare tror att det hänger samman med barnets tankemässiga utveckling. Det är antagligen en mindre komplicerad tankeprocess att tala om vad saker kallas än att tala om vad man gör med dessa saker.

Mer om barns språkutveckling