allt om din graviditet och bebis

Fråga experten

Fråga experten är en kostnadsfri tjänst där du kan få svar på frågor och funderingar som rör graviditet, nyfödda barn och livet som förälder. Tjänsten är exklusiv för våra prenumeranter. Prenumererar du inte redan så kan du göra det här. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Fråga   Gravidträning

Hur gör jag för att inte gå upp mer i vikt?

Hej!
Jag är en kvinna på 30 år och väntar mitt första barn. Jag befinner mig just nu i vecka 16 av min graviditet. Innan jag var gravid så kämpa jag mycket med och gå ner i vikt då jag var överviktig för några år sedan. Nu när jag är gravid så försöker jag inte äta chips godis kakor och glass, någon gång händer det, men äter då lite. Jag träffar en dietist som har hand om gravida. Hon hjälper mig förstå lite hur en vanlig måltid för en gravid ser ut.
Nu är det också så att jag tränar då och då. Det kan bli 3 till 4 gånger i veckan. Mycket promenader också. Trots detta går jag upp i vikt väldigt snabbt, tycker jag. Jag väger redan 5 kilo och är i vecka 16. Vad det beror på det vet jag inte. Jag undrar om jag kan träna? Kan det skada barnet att träna nu när jag är i vecka 16 och fram över? Jag brukar stå på en crostrener i 30 minuter. Sen tränar jag knäböj hemma och lite andra övningar. Skulle du kunna säga när jag kan börja träna hur och vad för träning som vore bra.
Tusen tack!

Svar:

Hej,
Tack för din fråga, vad kul att du vill fortsätta träna under graviditeten. Att träna med intentionen att stärka kroppen inför förlossning och kommande mammaliv är a och o under graviditeten. Du kan träna igenom hela graviditeten sålänge du är lyhörd mot kroppens signaler, känns något obehagligt eller gör ont, undvik då övningen eller modifiera den. Tänk funktionellt, alltså träning med kroppsvikt och fokus på kontroll av bål- och bäckenbottenmuskulatur. Knipövningar i kombination med andningsövningar samt bålstabilitet är något jag rekommenderar att du tränar på varje dag.

Tänk på hur ditt liv kommer se ut framöver; mycket lyft, rotationer och bärande, fokusera på att göra den typen av rörelser med kontroll. Undvik gärna hopp och löpning samt övningar med ökad fallrisk då detta innebär ett ökat tryck på bäckenbotten samt de ytliga bukmusklerna. Ett tips är att ladda ner mammamage appen där du får övningar samt ett program att följa under såväl som efter graviditeten.

Jag rekommenderar dig även att uppsöka certifierad tränare inom området som kan ge dig en övningsbank baserat på din bål- och bäckenkontroll. Tänk på att fokus under graviditeten inte är att förbättra några resultat utan att bibehålla den som redan finns samt att förbereda kroppen inför vad som komma skall.
Therese – Träning för Mammor