allt om din graviditet och bebis

Fråga experten

Fråga experten är en kostnadsfri tjänst där du kan få svar på frågor och funderingar som rör graviditet, nyfödda barn och livet som förälder. Tjänsten är exklusiv för våra prenumeranter. Prenumererar du inte redan så kan du göra det här. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Fråga   Mammaträning

Måste jag träna efter förlossningen?

Jag gick inte upp så mycket i vikt, behöver jag träna fast jag kommer i mina jeans igen?

Svar:

Vi har alla olika förutsättningar efter en graviditet och vägen tillbaka ser därför också olika ut för varje mamma. Oavsett om ditt mål är att ha en funktionell kropp som håller för lek och lyft i vardagen, träningsglädje eller ditt mål är att gå ner dina gravkilo så behöver all träning efter en graviditet börja från grunden med övningar som aktiverar bäckenbotten och hjälper till att minska delningen mellan raka bukmusklerna. Forskning visar att diastasen läker främst under de första 8 veckorna, sedan behövs specifik träning för att hjälpa den att läka. Med fel träning tar de stora ytliga musklerna över vilket ger upphov till att diastasen sträcks ut av stora krafter istället för att dras ihop och detta kan öka delningen eller behålla den redan uppkomna separationen.
Mvh Therese – Träning för Mammor