allt om din graviditet och bebis

Fråga experten

Fråga experten är en kostnadsfri tjänst där du kan få svar på frågor och funderingar som rör graviditet, nyfödda barn och livet som förälder. Tjänsten är exklusiv för våra prenumeranter. Prenumererar du inte redan så kan du göra det här. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Fråga   Mammaträning

När kan jag börja med armhävningar, burpees, högintensiv träning?

Hej! Jag födde mitt barn för drygt 15 veckor sedan med kejsarsnitt. Jag vill komma igång med träningen igen och är sugen på att köra ganska hårt. Problemet är att jag har rätt ont i såret fortfarande vid hög belastning. Frågan är vad du rekommenderar att jag tränar? När kan jag börja med armhävningar, burpees, högintensiv träning?

Svar:

Hej!
Jag rekommenderar alla att börja med aktiveringsövningar, ex mammamage appen. Har du gjort kejsarsnitt har kroppen utsatts för en omfattande operation och många nerver och muskler har blivit skadade, förutom hur de påverkats av graviditeten. Vill du köra hårt måste du först bygga upp kroppen igen inifrån och ut, tänk rehabträning. Det är rätt lätt att bara köra på, men då aktiverar man ofta fel muskler och jobbar ytligt istället för med inre bålstyrka som grund. Svaret på när du kan göra X eller Y är alltid när du kan hålla uppe din bäckenbotten genom hela övningen och hålla inne magen från naveln och ner.
Bästa hälsningar Therese – Träning för Mammor