allt om din graviditet och bebis

Fråga experten

Fråga experten är en kostnadsfri tjänst där du kan få svar på frågor och funderingar som rör graviditet, nyfödda barn och livet som förälder. Tjänsten är exklusiv för våra prenumeranter. Prenumererar du inte redan så kan du göra det här. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Fråga   Gravidträning

Vad ska jag undvika i början av graviditeten?

Hej!
Jag är nu gravid o vecka 6. Jag började träna för ca 3månader sedan. Promenerar ca 1,5h timme om dagen och lätt styrketräning. Finns de några rörelser eller någon typ av träning jag bör undvika. Hade ca 9 kilos övervikt nu ca 3 kvar. Är de någon risk eftersom jag fortsätter att gå ner ca 0,5 kg i veckan med hjälp av min träning.

Svar:

Hej,

Ditt huvudfokus under graviditetens gång skall inte vara att gå ner i vikt, men om du har en konstaterad övervikt så behöver du inte heller gå upp i vikt. Det är viktigt att äta fullvärdig kost när man är gravid, inte hålla en diet på lågkalori produkter etc. Barnet tar vad det behöver från mamman oavsett men för att hålla sig stark och frisk under graviditeten och framförallt ha depåer till sista delen och under den första amningstiden. Man räknar att man behöver 2500-3000 kcal under denna tid om man som mamma är någotsånär aktiv.

Fortsätt du med din träning, men lägg mer fokus på styrka än promenader. Dy behöver stärka din rygg, ben och rumpa och jag vill även råda dig att ta dig igenom MammaMage-appen redan nu så att du hittar din bäckenbotten och inre bål innan graviditeten är för långt gången. Det kommer hjälpa dig i din träning och även underlätta återhämtningen efter din förlossning.

Therese – Träning för Mammor