Babyhjälp logo

Sovrutiner och läggningsrutiner

- allt om sömn och att sova

Alla föräldrar drömmer om att bara behöva lägga ner barnet i sängen och att barnet sen ska somna av sig själv. Detta är tyvärr inte verkligheten. Ofta behöver barnet hjälp att komma till ro och somna. Fasta läggningsrutiner är en bra början för att hjälpa barnet att ställa sig in på att det snart är dags att sova.

Det är lättare för barnet att somna om det är tyst och lugnt runt omkring. För mycket rörelse i omgivningen gör barnet ofokuserat och oroligt vilket kan göra det svårt att somna. Det kan dock vara en trygghet att höra familjen röra sig och småprata i bakgrunden. Överdriv därför inte tystnaden och var inte rädd för att småprata och röra på er i bakgrunden.

SovrutinerEn fast sovplats, som en trygg utgångspunkt, är viktigt för små barn. Detta kan vara en spjälsäng, vagga eller i barnvagnen. Försök även att redan i tidig ålder vänja barnet vid skillnaden på dag och natt genom att exempelvis inte prata med det, tända lampor, mm på natten. Spädbarn är inte mörkrädda, utan de är snarare tvärtom vana vid mörker så var inte rädd för att ha det mörkt i sovrummet. Läs mer om barn och sömn.

Att somna själv

Att få barnet att somna själv är inte alltid så lätt och kan kräva en hel del tålamod. Försök att vara uthållig och ge inte upp redan efter några dagar. Försök att skapa en rutin. Lägg exempelvis barnet i sängen, smek barnets huvud en stund, säg god natt och lämna sedan lugnt rummet. Om barnet smågnäller ska du avvakta med att gå in i rummet då detta kan vara ett tecken på att barnet är på väg att somna.

Om barnet fortsätter att gnälla en längre stund eller om det snarare går över till gråt ska du gå in igen. Tänk dock på att försöka att inte lyfta upp barnet ur sängen. Upprepa istället läggningsrutinen och säg god natt. Gå ut igen och följ samma procedur. Det är viktigt att vara konsekvent för att det ska fungera. När barnet väl lärt sig att somna själv har du dock ett barn som somnar väldigt fort och som i en högre grad klarar av att somna om själv om det vaknar på natten.

Sovrutiner och läggningsrutiner

När du märker att barnet blir trött, genom att han eller hon gnäller, gnider sig i ögonen, skriker eller annat så bör du sluta att stimulera barnet. Låt istället barnet varva ner. Låt inte barnet bli övertrött utan lägg det när det är trött. Se till att han eller hon lägger sig på sin sovplats, se till att ljuset är släckt, se till att snutten är där tillsammans med allting annat som kan skapa stämningen som gör att barnet förstår "nu är det dags att sova". Har du samma ritual och samma tillvägagångssätt varje kväll så lär sig barnet att förstå vad som är på gång.

Att vagga barnet till sömns antingen i barnvagnen eller i famnen är lösningen för många föräldrar. Vaggrörelsen verkar sömngivande på barnet, men med nackdelen att barnet långt in i sömnen kan märka när rytmen ändras eller upphör och därmed vakna. Vaggar du barnet tills sömns i din famn bör du därför fortsätta hålla barnet i ytterligare en halvtimme efter barnet somnat innan du lägger över det i vaggan eller sängen. Gör du detta hinner barnet komma in i djupsömnen och vaknar därmed inte lika lätt.

Det finns många tips på hur man ska lägga barnet. Nedan hittar du några varianter.

Läs även: När slutar barn att sova på dagen?

Sponsrat innehåll - texten fortsätter nedanför


Femminutersmetoden

Denna metod är även känd som skrikmetoden och är en metod som länge varit populär i olika föräldratidningar. Ofta rekommenderas denna först när barnet nått 8 månaders ålder. Metoden börjar med att man ska säkerställa att barnet är riktigt mätt när du lägger det. Äter barnet nu annan mat än bröstmjölk så bör ett av kvällens sista mål mat vara välling eller gröt, vilket håller barnet mätt längre än bröstmjölk. När du lägger barnet uppstår ofta protester och skrik. Det är då viktigt att du är konsekvent och att du säger god natt samt låter barnet ligga kvar. Lämna gärna rummet ett par minuter, men gå in då och då med ett par tre till fem minuters mellanrum, så att barnet inte känner sig övergivet. Har barnet rest sig så lägg det ner igen och säg god natt på nytt. Lämna sedan rummet igen. Även om det första gången kan ta två timmar innan barnet somnar så är det viktigt att du är konsekvent, vilket även gäller när barnet vaknar mitt i natten. Fortsätt på samma sätt nästa natt och barnet bör inom loppet av en vecka ha fått en bättre sömnrytm.

Andra metoder för att få barnet att sova

Miljöombyte - åka bort och bo hos någon släkting. Att någon annan än föräldrarna sköter nattandet kan hjälpa till att ändra rutinerna.


Tipsa andra: Hur gör du för att ditt barn ska sova?

De som läst avsnittet om sovrutiner och läggningsrutinger för barn läste även mer om barn och sömn och om barn som får tänder.

Amning

Bröstmjölk är utmärkt kost för barnet, men det är under tiden då du ammar viktigt att tänka på vad du själv äter så att både du och barnet mår bra. Näring till bröstmjölken prioriteras av kroppen så har du brist på något näringsämne så är det du som blir lidande. Se därför till att äta ordentligt.

» Mer om amning

Barntema
Separation

Hur påverkas barnet av en separation när barnet är i ålder 0-3år

Alla separationer mellan föräldrar och barn påverkar det lilla barnet. Extra känslig för separationer från föräldrarna är barnet innan de har fått begrepp och uppfattning om objekt och personers förhållande till sig själv. Detta inträffar runt treårsåldern. Längre separationer mellan barn och föräldrar innan denna åldern är därför inte att rekommendera.

» Mer om separationers påverkan på barn.

Sponsrat innehåll
Babya

 Välkommen till Babya

Babya – Sveriges nya butikskedja med ett utseende som är lite modernare och fyllt av kärlek för de minsta. Vårt mål är att hjälpa dig med vägledning, trygghet och service. Vi kommer att erbjuda ett stort utbud inom babyprodukter för dig som är gravid och för barn mellan 0 till 4 år.

» Besök BABYA

Träning

Ha inte för bråttom att komma igång med träningen efter förlossningen. Låt i stället den första tiden handla om det nyfödda barnet. Det tar tid att komma i ordning med alla nya rutiner så det är lätt att bli stressad av allt man ska hinna med. Ofta rekommenderas det i Sverige att man efter förlossningen väntar med att träna tills man varit på efterkontroll på mödravården. Däremot kan du börja träna bäckenbotten och promenera dagligen.

» Mer om träning efter förlossningen