hantera förlossningsrädslan

Hantera förlossningsrädslan

Hantera och kontrollera din förlossningsrädsla med hjälp av dessa tips och råd. Det går att hantera sin förlossningsrädsla, men det är svårt att helt bli av med sin rädsla och oro inför förlossningen.

Hur hanteras förlossningsrädsla och går den att kontrollera?

Det finns hjälp att få som hjälper dig som är gravid att hantera och kontrollera din förlossningsrädsla. Var femte svensk kvinna tros lida av någon form av förlossningsrädsla, så du är inte ensam om att vilja hantera din känslor inför förlossningen.

Du ska dock vara medveten om även om du lär dig att hantera din förlossningsrädsla, så kommer du sannolikt alltid att känna dig orolig och lite rädd. Detta är helt naturligt!

Fördjupning om: Förlossningsrädsla

Tips för att hantera förlossningsrädslan

Om du känner rädsla inför förlossningen så finns det hjälp att få. Börja med att skriva ner alla din frågor som rör förlossningen och ställ dessa till din barnmorska. Ju mer fakta du har på benen, desto tryggare känner du dig. För många dämpar en ökad trygghet den värsta känslan av rädsla. Andra saker som kan hjälpa dig att hantera din rädsla är:

  • Hitta orsaken. Försök att komma fram till vad det är som gör dig rädd. Det är mycket lättare att hantera förlossningsrädslan om du kan sätta ett finger på exakt vilken del i situationen det är som skrämmer dig.
  • Stöd från din partner (mer om Stöd från din partner). Stöd är viktigt för att du ska känna dig trygg och bekväm. Prata därför med din partner om hur du vill bli stöttad och om vilka förväntningar du har.
  • Vila ordentligt. Trötthet gör dig ofta ologisk och du drabbas lättare av panik. Försök att vila så att du är så utvilad som möjligt när det väl är dags för förlossningen.
  • Profylax och yoga. Idag finns det många kurser i gravidyoga eller profylax som båda har för avsikt att hjälpa dig att slappna av. Profylax är ett verktyg du även kan utföra i förlossningssalen, vilket kan vara en trygghet i sig. Läs mer om: profylax.
  • Skaffa kunskap. Läs på så mycket du kan om hur en förlossning går till. Ofta kan du även ringa till förlossningen och be om ett besök. Det kan kännas bättre om du vet vad som händer och hur miljön ser ut i verkligheten.
  • Föd där du vill. I Sverige har du rätt att söka vård på vilken mottagning du vill (med undantag för om förlossningen du önskar är fullbelagd).
  • Rätt barnmorska. Under förlossningen känner många kvinnor sig utlämnade och det är då viktigt att känna sig trygg med sin barnmorska. Om det inte känns rätt med din barnmorska så kan du alltid be om att få byta till en annan barnmorska. Bestäm med din partner i förväg att det är denne som får prata med barnmorskan vid byte, så att inte detta blir ytterligare ett orosmoment för dig.
  • Skriv ett förlossningsbrev. Att ha en plan för hur du vill att den förlossning ska se ut och hur den ska genomföras skapar för många en känsla av kontroll. Planen tar du med till förlossningen när det är dags att föda så att personalen kan läsa igenom den. Läs mer om: Skriva ett förlossningsbrev.
  • Fokusera på rätt saker. Vissa saker under en förlossning kan du kontrollera medans andra ligger utanför din kontroll. Försök att fokusera på det som du faktiskt kan påverka, ex hur du andras, vilken ställning du vill föda i, osv.
  • Rädsla för sprutor och nålar. Vissa är rädda för att bli stucken vilket i så fall kan orsaka en förlossningsrädsla. Kom ihåg att det finns smärtlindrande metoder där du inte behöver stucken, såsom lustgas, tens och varma bad.
  • Föd med doula. En doula är en person som själv fött barn och nu arbetar med att vara med som stöd för andra under deras förlossning. En doula kan vara ett bra stöd istället för en partner eller också för att komplettera partnern. Läs mer om: Doula
  • Tänk på barnet. Tänk på det mirakel som faktiskt växer inom dig. Kan detta barn växa inom dig, så kan du också föda fram barnet.
  • Sluta läs. Sug i dig så mycket kunskap som möjligt om din kropp, om graviditeten och förlossningsprocessen så att du känner dig trygg i vad som ska hända. Sluta dock genast med att läsa skräckhistorier om dåliga förlossningar! Dessa kommer inte att hjälpa dig! I verkligheten går nästan alla förlossningar hur bra som helst.
  • Få samtalsstöd. Under graviditeten så kan den blivande mamman få hjälp med samtalsstöd på en Auroramottagning. Hon får då träffa både förlossningsbarnmorskor, läkare och kuratorer. Samtalen brukar vara ca 1-5 stycken under graviditeten där ni tillsammans sätter ner en förlossningsplan för att bättre hantera förlossningsrädslan.

Tänk på att de flesta som upplever förlossningsrädsla aldrig blir helt fria från rädsla även om de lär sig att hantera den. Träna dig på att leva, agera och uppleva trots rädslan så att den inte skrämmer dig när det väl är dags.

Andra sätt att hantera din förlossningsrädsla

En del av de som är rädda för förlossningen tycker att ett kejsarsnitt gör det lättare för dem att hantera situationen. Vill du genomföra ett kejsarsnitt så prata med din barnmorska. Du får sedan träffa en förlossningsläkare och berätta om varför du vill genomföra ett kejsarsnitt. Läkaren går igenom fördelar och nackdelar för att ni tillsammans ska hitta en lösning.

Mer om kejsarsnitt.

Ett alternativ till kejsarsnitt är en planerad igångsättning av förlossningen. Genom detta så vet du när du ska föda, vilket för många gravida kvinnor gör situationen tryggare. Genom en planerad igångsättning så vet du också säkert på vilket sjukhus du ska föda samt att du i många fall vet vilken barnmorska som arbetar den dagen (mer om igångsättning).

Ett viktigt sätt att bearbeta rädslan är att prata om den. Vi kan tipsa om appen Bej där du kan prata (via meddelande eller i forumet) med likasinnade föräldrar om din oro och på samma gång höra andras tankar och funderingar inför förlossningen:
Android: Ladda ner Bej gratis.
IOS (iPhone): Ladda ner Bej gratis.

Hjälp vid förlossningsrädsla

Det finns hjälp att få. Det första du bör göra om du upplever förlossningsrädsla är att kontakta en barnmorskemottagning. Har du kontakt med en barnmorska så prata med denne vid ditt nästa besök. De flesta sjukhus har en speciell mottagning för att hantera förlossningsrädsla med specialutbildad personal. Oftast behöver du en remiss från barnmorskemottagningen, men på vissa orter kan du kontakta mottagningen direkt.

Läs även: Kontrollera nervsystemet för en smärtfri förlossning

Läs mer: Förlossningsrädsla.

De som läst avsnittet om att hantera och kontrollera förlossningsrädslan läste även om vad du bör ha hemma efter förlossningen och om hur barnet utvecklas efter förlossningen.

Se gärna våra filmer för dig som närmar dig förlossningen.

Fler artiklar för dig med familj

Push present

Push present

Push present är en gåva som ges till kvinnan som burit ert barn. Det är vanligt att en  pushpresent är något hållbart, som kan vara ett minne för livet, exempelvis ett smycke. Många menar dock att push present endast är ytterligare ett kommersiellt påhitt. 

Läs artikeln »
bristningar vid förlossning

Bristningar

Många är rädda för att de ska brista i underlivet när de föder barn. Att råka ut för bristningar vid förlossningen är något som är relativt vanligt, men det finns olika klassificeringar av bristningar.

Läs artikeln »
Packa förlossningsväskan

Packa förlossningsväskan

Packa förlossningsväskan. Innan det är dags att åka till förlossningen så bör du ha packat en väska med det nödvändigaste till dig och barnet. Förlossningsväskan bör innehålla kläder, bindor, inneskor, hygienartiklar, mm. Väskan som du har med dig till förlossningen kallas även bb-väska. Läs om allt vad du behöver packa ner i din förlossningsväska samt hitta checklistor för att du inte ska missa något.

Läs artikeln »
Tecken dags åka förlossningen

Tecken på att det är förlossningsdags

Tecken på förlossning. När är det dags att föda och att åka till förlossningen och vilka tecken ska jag leta efter? För dig som är gravid finns det fyra tecken på att du ska åka till förlossningen. Vattnet går, värkarna sätter igång, du drabbas av en teckningsblödning eller om slemproppen släpper. Det finns dock några saker man bör tänka på.

Läs artikeln »
Färdknäppen

Färdknäppen

Färdknäppen är en gammal myt eller sanning om hur man genom samlag i slutet av graviditeten kan hjälpa till att sätta igång förlossningen. Enligt Färdknäppen är det mannens säd, som gör så att förlossningsvärkarna sätter igång. 

Läs artikeln »
moderkakan ata upp

Kan man äta moderkakan?

Äta moderkakan eller placenta. Är det vanligt att man äter moderkakan? Hur tillagar man moderkakan? I vilka kulturer är det vanligt att man äter moderkakan? Får man lov att äta moderkakan?

Läs artikeln »
Fakta om graviditet och föräldraskap

Prenumerera för nyheter, fakta och kunskap.

Vi mailar ungefär en gång i veckan. Genom att skicka in godkänner du att vi sparar din mailadress.