Fetma och övervikt under graviditeten

Övervikt och fetma under graviditeten

Lider man av övervikt och fetma när man är gravid, så kan kost och träning hjälpa gravida kvinnor att begränsa sin viktökning. Detta visar den hittills största amerikanska studien i sitt slag som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Obesity. 

Kost och träning under graviditeten vid övervikt och fetma

Lider man av övervikt och fetma när man är gravid, så kan kost och träning hjälpa gravida kvinnor att begränsa sin viktökning. Detta visar den hittills största amerikanska studien i sitt slag som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Obesity.

Under graviditeten ska man aldrig banta, men man ska heller inte gå upp i vikt i den grad att det blir en osund nivå. Snabb viktökning, eller fetma sedan tidigare, när man är gravid ökar risken för flera komplikationer såsom graviditetsdiabetes och havandeskapsförgiftning.

Nya studier som gjorts av amerikanska hälsomyndigheten, visar att gravida kvinnor på ett tryggt och säkert sätt kan begränsa sin viktökning med hjälp av kostråd och träning. Det här är en viktig studie eftersom den bekräftar att kvinnor kan ändra sitt beteende och därigenom kontrollera sin viktökning under graviditeten, säger Alan Peaceman, vid Northwestern University Feinberg School of Medicine.

Paul Franks, som är professor vid Lunds universitet och som har deltagit i en av studierna säger:

Fetma är det största hotet i dag mot hälsa, välmående och ett långt liv. Fetma påverkar inte bara välmåendet hos gravida kvinnor utan även deras ofödda barn. Vår studie visar hur intensiva livstilsinterventioner för gravida kvinnor med övervikt eller fetma kan bidra till att förbättra deras kroppsvikt. Det är sannolikt bra inte bara för mödrarna utan även för deras ofödda barn, säger Paul Franks.

Studiens resultat om fetma under graviditeten

Studien som är bred nog för att vara relevant för alla gravida med överviktsproblem visar att:

  • Kvinnor som anpassade sin kost och som tränade kunde minska sin viktuppgång under graviditeten med i genomsnitt 1,8 kilo.
  • Det går att begränsa sin viktuppgång under graviditeten på ett tryggt och säkert sätt.
  • Det kan vara försent att börja träna och ändra kosten under den andra trimestern för att förbättra utfallet efter graviditeten.

Om studien

I studien deltog 1150 kvinnor, där cirka hälften fick råd om kost och motion, medan den andra hälften fick standardbehandling. Råden gavs från och med andra trimestern och fram till förlossningen. Studien visade på minskad viktuppgång. Däremot minskade inte antalet gynekologiska komplikationer. Orsaken tros vara att det är försent att påbörja rådgivningen i andra trimestern.

Råden genom tiderna till gravida

Tittar man bakåt i tiden så kan man se att råden har varierat under åren. På 50-talet fick gravida kvinnor rådet att inte gå upp mer än ca 7 kilo. Under 70- och det tidiga 80-talet gick inte kvinnor upp så mycket i vikt, vilket resulterade i små barn. Läkarna uppmanade därför kvinnorna att gå upp mer i vikt under graviditeten. Det var då ryktet att man kan ”äta för två” föddes. Detta ledde till att kvinnorna började gå upp för mycket i vikt.

Först i början av 2000-talet kopplades överdriven viktuppgång till vissa komplikationer såsom fler fall av graviditetsdiabetes och kejsarsnitt. Även hos barnen till överviktiga mödrar kunde man se att barnen drabbades av en ökad risk för fetma och diabetes i barndomen.

Källa: Lunds universitet, Medicinska Fakulteten: https://www.med.lu.se/nyheter/180906_gravida
Obesity: Lifestyle Interventions Limit Gestational Weight Gain   in Women with Overweight or Obesity: LIFE-Moms  Prospective Meta-Analysis

Se gärna våra filmer för dig som är gravid.

Fler artiklar för dig som är gravid

manad3

Fostrets utveckling

Gravid, utveckling av fostret vecka för vecka – Graviditetskalender! Vad är det egentligen som händer där inne i magen när du är gravid? Vad innebär det att vara gravid? Hur blir man gravid? Vad händer med fostret?

Läs artikeln »
Brösten under graviditeten

Brösten under graviditeten

Brösten under graviditeten. När du är gravid blir brösten tidigt ömma. Senare under graviditeten kan brösten växa samt börja läcka bröstmjölk. Att brösten påverkas under graviditeten beror på de hormonförändringar som sker i din kropp. Läs mer om hur dina bröst påverkas när du är gravid.

Läs artikeln »
Sova på sidan under graviditeten

Sova på rygg eller sidan

När du är gravid ska du sova på vänster sida. Under den senare delen av graviditeten bör du inte sova på rygg. Orsaken är ökad risk för sent missfall. Bäst, när du är gravid, är att sova på vänster sida även om höger sida också går bra.

Läs artikeln »
Fostret storlek frukt

Fostrets storlek frukt

Ofta används frukter för att beskriva fostrets storlek. Vilken frukt är ditt barn där inne i magen. Se vår tabell över vilka frukter som används som liknelse under de olika veckorna när du är gravid.

Läs artikeln »
nar inte ska trana gravid

Undvik att träna!

Undvik att träna. När ska du inte träna om du är gravid? När ska du undvika att träna under graviditeten? Hur känner du igen riskerna när du tränar? Upplever du detta så ska du genast sluta träna om du är gravid.

Läs artikeln »
hantera förlossningsrädslan

Hantera förlossningsrädslan

Hantera och kontrollera din förlossningsrädsla med hjälp av dessa tips och råd. Det går att hantera sin förlossningsrädsla, men det är svårt att helt bli av med sin rädsla och oro inför förlossningen.

Läs artikeln »
Fakta om graviditet och föräldraskap

Prenumerera för nyheter, fakta och kunskap.

Vi mailar ungefär en gång i veckan. Genom att skicka in godkänner du att vi sparar din mailadress.