Latensfasen

Latensfasen – Latensfas

Latensfas kalas den del då kroppen förbereder sig inför förlossningen. Under latensfasen öppnas livmodersmunnen upp 3-4 centimeter. Fasen känns igen på de molliknande värkarna som påminner om mensvärk. Vi ger dig 7 tips på hur du kan lindra smärtan under latensfasen. 

Latensfasen – första delen av förlossningen

Förlossningen inleds med en latensfas där sammandragningarna kommer och går med olika intervall. Under latensfasen mjuknar livmodertappen och kroppen förbereder sig inför förlossningen. Denna fas kan pågå under mer än ett dygn.

Latensfasen kan pågå under allt från några timmar till flera dygn. Det vanligaste för en förstföderska är dock att den varar mellan 8-20 timmar. När du tror att du är en bra bit in i latensfasen så ska du ringa till förlossningsavdelningen. De kan då ge dig tips och råd, samt planera för din ankomst.

Om latensfasen blir för utdragen så kan du lätt bli utmattad och förlora mycket kraft inför den aktiva fasen. Om fasen drar ut på tiden kan du på förlossningen få smärtlindring för att hjälpa dig att vila så att du har ork kvar för värkarbetet. Försök att nu även äta och dricka (även om det inte är det första du tänker på) för att få energi till förlossningen.

Vad händer under latensfasen?

Under den fas som kallas Latensfas, som är förlossningens första del, förbereder sig kroppen inför förlossningen. I denna fas utplånas / förkortas livmoderhalsen, blir mjuk och ändrar riktning. Livmoderhalsen behöver inte ha öppnat sig men det är snart dags. Livmoderhalsen blir så småningom ett med livmodermunnen, som är den öppning som barnet senare kommer att komma ut igenom. Under tiden som kvinnans kropp förbereder sig så gör sig även barnet redo. Hakan böjs mot brösten för att säkerställa att huvudets omfång blir så litet som möjligt.

Latensfasen är olika lång hos olika kvinnor så det går inte att på förhand säga hur länge den kommer att pågå. Om man ska generalisera så brukar man säg att en kvinna öppnar sig ca en halv centimeter i timmen. Fasen sägs sluta när livmodermunnen är öppen 3-4 centimeter.  Detta brukar också vara gränsen för att man ska få stanna på förlossningen.

Hur känns latensfasen / symtom

Under den fas som kallas latensfas så kommer värkarna oregelbundet till en början. Det kan ibland bli en lång paus mellan sammandragningarna. De värkar du känner i latensfas påminner ofta om mensvärk (de beskrivs som molande eller pinande) och de brukar ofta benämnas som sammandragningar. Sammandragningarnas längd kan både vara extremt korta och extremt långa. I början är de inte särskilt smärtsamma.

Längre in i latensfasen så kan det hos vissa göra mycket ont – framför allt kan det vara påfrestande eftersom man har ont nästan hela tiden under en väldigt lång tid.  Det händer dock att kvinnan inte märker av att hon är i latensfasen.

Andra symtom

Utöver sammandragningar och värkar så är det en del kvinnor som upplever smärtor i ryggen. Det kan också komma en teckenblödning, vilket beror på att blodkärlen i livmodertappen brister när livmodermunnen öppnas.

Hur långa värkar i latensfasen

Värkarna är ofta oregelbundna i början av latensfasen. I början kommer de ungefär med 5-30 minuters mellanrum. Senare blir de mer regelbundna och kommer med högst tio minuters intervall. De blir då också allt mer smärtsamma. Värkarna varar vanligtvis mellan 25-45 sekunder, men detta varierar mycket.

Försök att inte fundera så mycket på längden mellan värkarna, då det i detta skede mest är stressande. Försök att istället slappna av och vila så gott det går mellan värkarna.

Lindra smärtan under Latensfasen

Det finns flera olika sätt att lindra smärtan under denna fas. Det viktigaste är att du försöker att ta det lugnt och slappnar av. Det kan vara bra att hålla sig hemma så att man är i en miljö som får en att slappna av. Om du kan så försök att dagtid vara uppe och röra på dig, varvat med vila.

För att lindra smärtan i latensfasen kan du:

  • Ta smärtlindrande läkemedel med Paracetamol
  • Värme från vatten, riskudde, handduk eller dyna (stå med vattenstrålen mot området där det värker brukar lindra). Tänk på att du inte ska bada om vattnet gått, endast duscha.
  • Byt läge – i början kan en lägesändring räcka för att smärtan ska avta.
  • Andning / avslappning – profylax
  • TENS-apparat (du kan ofta låna/hura på MVC eller förlossningen)
  • Massage

Latensfasen omföderska

Om man fött barn tidigare så brukar livmodertappen öppna sig snabbare, vilket gör att Latenfasen blir kortare. Det talas ibland om att en omföderska öppnar sig med en centimeter i timmen, medan en förstagångsföderska endast öppnar sig med en halv centimeter i timmen.

Hur upplevde du latensfasen, hur länge pågick den och hur långt var det mellan värkarna?

Se gärna våra filmer för dig som närmar dig förlossningen eller se våra förslag på relaterade artiklar längre ner.

Fler artiklar för dig med familj

forlossningen stotta partner

Stötta din partner

Hur kan du hjälpa och stötta din partner under förlossningen? Tips på hur man kan hjälpa och stödja sin partner under en jobbig förlossning. Förlossningen är inte alltid så enkelt, så ett gott stöd från partnerna kan göra underverk under förlossningen. Såhär stöttar du din man, kvinna och partner under förlossningen.

Läs artikeln »
Förlossningsberättelse tredje barnet

Linas förlossningsberättelse

Förlossningsberättelsen är publicerad på Babyhjälp.se. Lina berättar om förlossningen av sitt tredje barn Ebba. I förlossningsberättelsen kan du läsa om Linas upplevelse, hur snabbt det gick och vilken smärtlindring som Lina tyckte fungerade bäst. 

Läs artikeln »
Push present

Push present

Push present är en gåva som ges till kvinnan som burit ert barn. Det är vanligt att en  pushpresent är något hållbart, som kan vara ett minne för livet, exempelvis ett smycke. Många menar dock att push present endast är ytterligare ett kommersiellt påhitt. 

Läs artikeln »
moderkakan

Moderkakan

Moderkakan eller Placenta. Vad är en moderkaka och hur fungerar moderkakan? Moderkakan finns bara i kvinnans kropp under tiden då hon är gravid. Moderkakan ger barnet både näring och syre under graviditeten samt hjälper till att transportera bort avfallsprodukter från fostret som moderns kropp sen gör sig av med.

Läs artikeln »
sätesbjudning vändningsförsok

Vändningsförsök

Ett vändningsförsök vid bekräftad sätesbjudning genomförst normalt runt vecka 36-37. Det utförs på förlossningen av en läkare. Du bör vara fastande och innan vändningsförsöket genomförs så genomgår du en ultraljudsundersökning. Läkaren försöker sedan vända barnet genom att påverka det utifrån.

Läs artikeln »
Förlossningsberättelse

Förlossningsberättelse

En läsa olika personers förlossningsberättelse kan hjälpa dig att känna dig trygg inför förlossningen. Vi publicerar här läsares förlossningsberättelse samt förklarar hur man skriver en förlossningsberättelse. Vi vill även gärna publicera din förlossningsberättelse! 

Läs artikeln »
knipövningar gravid

Knipövningar

Knipövningar behöver du göra både när du är gravid och efter förlossningen. Efter graviditet och förlossning är bäckenbottenmuskulaturen ofta försvagad. Gör de knipövningar som nämns här dagligen under cirka 5 minuter så kommer du snabbt att stärka muskulaturen runt bäckenbotten.

Läs artikeln »
Fakta om graviditet och föräldraskap

Prenumerera för nyheter, fakta och kunskap.

Vi mailar ungefär en gång i veckan. Genom att skicka in godkänner du att vi sparar din mailadress.