svårt att sova gravid

Sovtips när du är gravid

Sover du dåligt under graviditeten? Är du gravid och lider av sömnproblem? Vi har samlat 12 tips för dig som inte kan sova när du är gravid. Läs våra tips för att sova bättre.

12 tips på hur du sover bättre under graviditeten

Under graviditeten är det vanligt att man lider av sömnbrist och sömnproblem. Det kan vara svårt att sova och hitta en bra sovställning. Att aldrig få sova tar på krafterna. Tyvärr finns det en risk för att problemen att sova fortsätter efter graviditeten, men av andra anledningar.

Kramp, klåda, smärta och ständiga toalettbesök gör att du under graviditeten kan ha svårt att sova. Sömnproblem för dig som är gravid är vanligt och många gravida sover dåligt. Vi har här samlat 12 tips för dig som sover dåligt.

12 tips på hur du sover bättre

1. Träna dagligen! Studier visar att daglig träning på låg intensitet kan få dig att sova bättre. Det räcker med att du tränar 30-60 minuter. Testa att ta regelbundna promenader, simma eller prova gravidyoga.

2. Skaffa dig en sovrutin. Efter kvällsmaten kan det vara bra att försöka väva in rutiner som främjar avslappning och lugn. Skaffa dig en kvällsrutin som får dig att varva ner genom att exempelvis läsa, skriva eller lyssna på något. Har du en partner kanske ni kan införa en kvällsmassage för att varva ner.

3. Dra ut sladden. Ständig stimulans från TV, spelande eller mobiltelefonen kan göra det svårt att varva ner. Låt dina sinne ta en paus innan sänggång genom att du låter blir dessa medium under den sista timmen eller så.

4. Skaffa fler kuddar. Det låter kanske som ett konstigt tips för att sova bättre, men faktum är att det kan hjälpa! När man är gravid är det ofta svårt att hitta en bekväm ställning att sova i. Använd kuddar för att ligga bekvämt under natten. Placera en under magen, bakom nacken, mellan benen eller där du känner att du behöver stöd.

Gravidkudde

En gravidkudde är ett alternativ till flera kuddar. En gravidkudde är designad för att ge stöd åt din nacke, mage och rygg. Med en smart designade gravidkudde kan även du som är gravid sova skönt på sidan och slipper få ont i axlar, ben, bäcken, rygg, mage och höfter. Annonslänk: Köp en gravidkudde  Jollyroom eller på Lek & Lär.

5. Skaffa en luftfuktare. Under graviditeten kan det vara svårt att sova på grund av nästäppa och andnöd. Att placera en luftfuktare i sovrummet kan underlätta för dig att sova, genom att lindra dessa besvär.

6. Sov på sidan. Mest fördelaktigt för dig och barnet i magen är att du sover på din vänstra sida. Detta gör att blodflödet får bästa möjliga förutsättningar att ta sig fram och du kan lindra symptom såsom svullna ben och kramp. Om du tycker det är jobbigt så är det dock bättre att variera sin ställning än att nitiskt ligga på vänstersidan när man sover. Undvik dock att sova på rygg (läs mer om varför).

7. Håll sovrummet svalt. Både under graviditet och annars, så sover man bäst med en temperatur runt 18 grader i sovrummet. Har du varmare än så kan det hjälpa att sänka värmen något i sovrummet. Reglera istället din kroppstemperatur med hjälp av filtar eller täcken.

8. Ät mellanmål innan läggdags. För att undvika blodsockersvackor så kan det vara bra att äta något litet innan du går och lägger dig. Ät gärna ett litet men näringsrikt mål, som gärna får bestå av kolhydrater.

9. Drick mindre efter kl 19. När man är gravid är det vanligt att man lider av extrem kissnödighet. Genom att drick mindre på kvällen kan du slippa en eller två besök på toaletten under nattetid. Värdefull tid då du kan sova. Drick dock ordentligt med vatten under dagen, så du annars kan få problem med andra gravidkrämpor.

10. Ät rätt under dagen. Att äta hälsosamt och nyttigt under dagen, kan göra att du sover bättre. Prova att även dra ner på kryddor och friterad mat, då detta sannolikt ökar risken för att du ska få halsbränna när du ligger ner.

11. Prata med någon. När man är gravid så har man mycket tankar och oro kring både graviditet, förlossning och framtiden med barn. Detta är fullt naturligt, men det kan hjälpa att prata med någon. Dela dina tankar och funderingar med någon du litar på så kanske det kan göra dig lugnare.

12. Mardrömmar. Under graviditeten är det vanligt att man drömmer livliga drömmar eller rent av mardrömmar. Drömmar kan vara en bidragande faktor till att du sover sämre, men i praktiken så drömmer du faktiskt mindre om du sover bättre (i alla fall så minns du färre drömmar). Försök att slappna av innan sänggång och läs och titta inte på saker som gör dig orolig eller rädd.

Andra som läste om sömn och sovproblem när man är gravid läste även mer om trötthet under graviditeten samt mer om graviditetskrämpor.

Se gärna våra filmer för dig som är gravid. Fler artiklar om kost och hälsa hittar du längre ner.

Fler artiklar om kost och hälsa

Storkbett bebis

Storkbett

Ett storkbett är ett födelsemärke som normalt finns när barnet föds. Det försvinner nästan alltid av sig själv under barnets första levnadsår.

Läs artikeln »
normalt blödningar

Blödningar – är det normalt

Är det normalt att ha blödningar när man är gravid? Är det normalt att ha blödningar tidigt under graviditeten? Eller är det normalt att ha blödningar sent i graviditeten? Vi ger dig svaret på vad som är normalt när du är gravid.

Läs artikeln »
gravid hemorrojder

Hemorrojder under graviditeten

Hemorrojder under graviditeten är vanligt. Åderbråck som sätter sig runt ändtarmsöppningen kallas för hemorrojder och kommer ofta när man är gravid.Det finns saker du kan göra för att undvika och lindra hemorrojdern när du är gravid.

Läs artikeln »
kan gravid flyga

Kan man flyga under graviditeten

Kan man flyga som gravid? Hur sent i graviditeten kan man flyga? Kan man flyga efter vecka 28? Här hittar du svar på allt som rör flygresan under graviditeten. Du kan ofta flyga utan läkarintyg fram till vecka 28, men tiden för hur länge du kan flyga varierar.

Läs artikeln »

Medicinsk och kirurgisk abort

Medicinsk eller kirurgisk abort är två olika abortmetoder. Läs fakta om hur medicinsk och kirurgisk abort går till och vad skillnaden är. Medicinsk och kirurgisk abort genomförs tidigt under graviditeten medan man vid så kallad sen abort använder sig av tvåstegsmetoden.

Läs artikeln »
kostgravid

Kost & Näring / Livsmedelsverket

Vad ska du äta när du är gravid? Vi går igenom vad livsmedelsverket säger att du ska äta när du är gravid? Att äta rätt kost och att få rätt näring är viktigt under graviditeten för att fostret ska utvecklas som det ska.

Läs artikeln »
fostervatten

Fostervatten

Fostervattnet finns för att på olika sätt skydda barnet. Om mängden fostervatten är för liten eller för stor, så kan detta vara negativt för fostret. Mängden fostervatten varierar under graviditen och det byts ut flera gånger om dagen. Vad händer då om det är för mycket eller för lite fostervatten? I denna artikeln reder vi ut allt om fostervatten.

Läs artikeln »
Fetma och övervikt under graviditeten

Övervikt och fetma under graviditeten

Lider man av övervikt och fetma när man är gravid, så kan kost och träning hjälpa gravida kvinnor att begränsa sin viktökning. Detta visar den hittills största amerikanska studien i sitt slag som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Obesity. 

Läs artikeln »
Fakta om graviditet och föräldraskap

Prenumerera för nyheter, fakta och kunskap.

Vi mailar ungefär en gång i veckan. Genom att skicka in godkänner du att vi sparar din mailadress.