kostgravid

Kost & Näring / Livsmedelsverket

Vad ska du äta när du är gravid? Vi går igenom vad livsmedelsverket säger att du ska äta när du är gravid? Att äta rätt kost och att få rätt näring är viktigt under graviditeten för att fostret ska utvecklas som det ska.

Vad ska man äta när man är gravid?

Ni väntar nu barn och vill att allt ska gå perfekt. Därför funderar många under graviditeten på sina kostvanor. Vi berättar här nedan vad du som gravid ska äta och vad som är viktigt för dig att tänka på angående dina kostvanor under graviditeten. Vad är det man får och inte får äta enligt livsmedelsverket? Vad är det man verkligen måste se till så att man äter? Nu ska du faktiskt inte bara bry dig om vad du själv äter utan två individers hälsa står på spel.

Vad ska du äta när du är gravid? Du hittar här råd kring kosthållning och matvanor både under graviditeten och under tiden när barnet är fött. Det finns även mycket du bör tänka på och undvika som exempelvis alkohol, kaffe, te, bakterier, virus och mycket mer. Läs mer om vad du inte ska äta. Under avsnittet om amning kan du även läsa mer om just amning samt om vad du ska äta medan du ammar.

Vad är rätt mat och näring

Du behöver under graviditeten mer näring än normalt för att fostret ska växa och utvecklas ordentligt. Det du främst behöver är mer mineraler och vitaminer, men du behöver inte så mycket mer kalorier. Ursäkten; Jag äter för två! Är med andra ord inte tillämpbar.

All mat innehåller olika näringsämnen och sammansättning av protein, kolhydrater, fett, mineraler och vitaminer. Det viktigaste att tänka på under graviditeten är därför att äta en varierad kost. Livsmedelsverket rekommenderar att du gärna ska äta följande:

  • Frukt & Grönt, cirka 500g varje dag (cirka 3 frukter)
  • Fisk vid 2-3 tillfällen i veckan (läs mer om fisk nedan)
  • 5 dl lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt per dag
  • Lättmargarin på smörgås eller flytande margarin eller olja vid matlagning
  • Kyckling, kött, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • Bröd, potatis, ris, pasta, bulgar eller liknande varje dag, gärna fullkornsalternativ
  • Drick vatten

Får du tillräckligt med vitaminer och mineraler?

Äter du en varierad kost så bör du få i dig de vitaminer och mineraler som du behöver. Du väljer med fördel mat som är rik på vitamin D, omega 3, folsyra och järn, då dessa ämnen är särskilt viktiga under graviditeten. Några bra källor för dessa och andra ämnen hittar du i tabellen här nedan:

Omega 3 Bästa källan för detta är fet fisk. Äter du lite eller ingen fisk så kanske du bör äta ett tillskott av omega 3. Rådgör med din barnmorska.
Vitamin D Livsmedel som är bra källor av vitamin D är mager mjölk, lättfil, naturell yoghurt och margariner. Ägg och fisk innehåller också vitamin D. Solljus är även en viktig källa på sommaren, men det är inte tillräckligt under den mörka delen av året.
Folsyra Folsyra eller folat finns i grönsaker, bönor, kikärter, linser, frukt och bär. Ämnet är ett B-vitamin och behövs för fostrets utveckling. Detta är ytterst viktigt för alla som vill bli gravida samt under de första tolv veckorna av graviditeten. Ämnet minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret (mer om folsyra).
Järn Du kan under graviditeten behöva järntabletter även om du äter rätt mat. Järn spelar bland annat en stor roll i bildandet av den ökade blodmängd i kroppen som behövs under graviditeten. Rådgör med din barnmorska. Mat som innehåller järn är kött, leverpastej, blodpudding, ärter och fullkornsbröd.
Jod Även jod behöver du under graviditeten så använd därför jodberikat salt, men salta inte för mycket.
Kalcium Under graviditeten behöver du mer kalcium än vanligt. Ämnet behövs för utvecklingen av barnets benstomme och tänder. Du får kalcium från bland annat mjölkprodukter, sardiner, räkor och grönkål.

Extra mycket mat under graviditeten

Under graviditeten måste du få i dig mer näring än annars men inte så mycket mer kalorier. Livsmedelsverket skriver att den extra mat per dag man ska få i sig under graviditeten är i genomsnitt:

  • Månad 1-3: En frukt
  • Månad: 4-6: Ett matigt mellanmål och En frukt
  • Månad 7-9: Två matiga mellanmål och En frukt

Ett bra sätt är att kolla på vågen. Du ska gå upp i vikt under graviditeten. Är du mycket illamående så kan du dock under den första tiden gå ner något i vikt. Rådfråga din barnmorska om du går ner mycket i vikt eller om du vill veta vad som är lagom just för dig. Banta ska du absolut inte göra när du är gravid. Normalt sett så går kvinnan upp cirka 25% av den totala viktökningen under första hälften av graviditeten. I genomsnitt ökar kvinnan 13 kilo i vikt i väntan på att barnet ska bli moget att komma ut (läs mer om viktökning under graviditeten).

Innan själva förlossningen är det viktigt att du ätit ordentligt, främst kolhydrater. Du förbrukar cirka 500 kilokalorier i timmen när du föder barn. Detta ska jämföras med att en kvinna normalt förbrukar 2 200 kk per dygn.

Fisk & Skaldjur

Fisk och skaldjur är viktiga komponenter när du är gravid. De är rika på vitamin D, jod och selen. Fet fisk, som exempelvis lax och makrill är dessutom rika på omega 3-fett, som är väldigt nyttigt för dig. Du bör därför äta fisk 2-3 gånger i veckan. Några fiskarter kan ha förhöjda halter av kvicksilver och PCB och du bör därför äta dem mer sällan. Vi publicerar här livsmedelsverkets lista över hur ofta man kan och bör äta vissa arter av fisk och skaldjur.

Ät 2–3 gånger i veckan,
välj olika sorter
Exempel på fisk, fiskprodukter och skaldjur som är säkra att äta 
All odlad fisk
Alaska pollock
Ansjovis
Blåmusslor
Fiskbullar
Fiskpinnar
Flundra/skrubbskädda
Hoki
Hummer
Kolja
Krabba, det vita köttet
Kräftor
Kummel
Lax och laxfiskar
Lutfisk
Makrill
Pangasiusmal
Pilgrimsmusslor
Räkor
Rödspätta
Sardiner
Sej
Sik
Sill, även inlagd
Tilapia
Tonfisk på burk
TorskListan är inte fullständig, det finns
många fler sorter som går bra att äta.
Någon gång per år
Högst 2-3 gånger totalt/år 
(på grund av kvicksilver)Abborre
Gädda
Gös
Haj
Lake
Rocka
Svärdfisk
Stor hälleflundra (Hippoglossus
hippoglossus)
Tonfisk, färsk/frystHögst 2-3 gånger totalt/år 
(på grund av dioxin och PCB)Strömming, även surströmmingLax och öring från Östersjön, Vänern
och Vättern och röding från Vättern.
Rådet gäller främst kvinnor som äter
egenfångad fisk, eftersom dessa fiskar
sällan finns i vanliga affärer.

Läs även:
Kan man äta lax?
Kan man äta räkor?
Kan man äta mozzarella?

Undvik dessa kosttillskott

Vissa kosttillskott som innehåller örter kan ha en hög koncentration av eller innehålla stora ämnen som inte är bra ifall man är gravid eller ammar. Vi rekommenderar därför att man inte använder kosttillskott eller andra preparat där det inte framgår av förpackning eller bipacksedel att produkten är lämplig för gravida eller ammande. Kontrollera alltid noga innan du tar något tillskott och följ noga de rekommenderade doseringarna.

Några tillskott som du bör undvika är Ginseng, Jodprodukter och Kalebasskrita. Ginseng ska man undvika eftersom ämnet kan påverka östrogennivåerna i kroppen. Jod, som du hittar rikliga mängder av i exempelvis algprodukter, kan vara skadligt om det överdoseras. Kalebasskrita eller Calabash chalk är ett ämne som används av illamående gravida kvinnor från Västafrika. Produkten kan dock innehålla höga halter av bly och är på grund av detta direkt olämpliga för gravida. Produkten kallas ibland också La Craie, Argile Nzu, Calabar stone eller Mabele.

De som läst avsnittet om mat när du är gravid läste även om när är det dags att åka till förlossningen och om vad barnet bör äta under det första året?

Se gärna våra filmer för dig som är gravid. Fler artiklar om kost och hälsa hittar du längre ner.

Fler artiklar om kost och hälsa

förlossningsdepression

Förlossningsdepression

Förlossningsdepression och förlossingspsykos – varför drabbas man av Förlossningsdepression? Hur hittar du tecken och symptom på att du har drabbats.  Runt 10% av alla kvinnor drabbas av en förlossningsdepression som varar i mer än två veckor. Att vara nedstämd eller att lida av en depression i samband med förlossningen är inte ovanligt. 

Läs artikeln »
plötslig spädbarnsdöd ängel

Plötslig spädbarnsdöd

Plötslig spädbarnsdöd. Här hittar du statistik och fakta om plötslig spädbarnsdöd. Vilken ålder är det vanligast med plötslig spädbarnsdöd? Hur många drabbas av plötslig spädbarnsdöd? Vad kan man göra för att minska risken för att mitt barn ska drabbas av plötslig spädbarnsdöd?

Läs artikeln »
normalt gravid gravid normalt overvikt

Är det normalt att gå ner i vikt

Är det normalt för en överviktig kvinna att gå ner i vikt under graviditeten? Är det normalt att gå ner i vikt under graviditeten? Om man väger för mycket redan innan man blir gravid så är det helt normalt att viktuppgången blir något mindre när du är gravid.

Läs artikeln »
Barn med talproblem

Barn och talproblem

Barn och talproblem. Pratar inte ditt barn? När är det dags att söka hjälp? När börjar barn att prata? När behöver man hjälp av en logoped? Är du orolig över ditt barns talförmåga så hittar du fakta och information i denna artikel.

Läs artikeln »
modersmjölksersättning

Modersmjölksersättning

Modersmjölksersättning. Modersmjölksersättning är en fullgod näring för nyfödda barn. Ska du ge ditt barn modersmjölksersättning? Då hittar du allt du behöver veta här! Hur mycket modersmjölksersättning ska du ge till ditt barn? Hur tillagar du ersättningen på bästa sätt? Kan man byta modersmjölksersättning när som helst?

Läs artikeln »
kan gravid äta sushi

Kan du som gravid äta sushi?

Kan man äta sushi när man är gravid? Sushi innehåller rå fisk och råa skaldjur vilket gör att viss sushi ska undvikas under graviditeten. Det går dock bra att äta sushi med lax, avokado, mm även när du är gravid.

Läs artikeln »
Fakta om graviditet och föräldraskap

Prenumerera för nyheter, fakta och kunskap.

Vi mailar ungefär en gång i veckan. Genom att skicka in godkänner du att vi sparar din mailadress.