vad man inte kan trana gravid

Träna inte detta när du är gravid

Vad bör man inte träna när man är gravid? När ska man inte träna när man är gravid? Här får du svar på allt du kan träna och inte kan träna när man är gravid.

Vad kan man inte träna när man är gravid?

Det finns många sporter som ställer stora krav på din kropp och du bör därför undvika dessa sporter och träningssätt när du är gravid. När du är gravid har du högre halter av hormonet relaxin i kroppen, vilket kan leda till att du lättare råkar ut för smärtor i leder och ligament.

Det kan vara väl värt att boka tid med en personlig tränare för att vara på den säkra sidan när du är gravid. En personlig tränare kan också ge tips och råd om vilka övningar du kan och inte kan genomföra när du är gravid. När det kommer till träning när man är gravid så kan man lätt bli lite negativ. Många tycker det är tråkigt att behöva sluta med sin träning och tappar motivationen helt. Försök att tänka på att graviditeten är en kort period av ditt liv och att det kan vara onödigt att chansa. Känns något farligt eller osäkert är det därför bättre att låta bli när du är gravid.

Läs mer om träning under graviditeten och om träning efter förlossningen.

Risker vid träning när du är gravid

Om du är gravid så bör du generellt undvika idrotter som innebär stor risk för fall, exempelvis utförsåkning, skridskoåkning, ishockey, redskapsgymnastik eller ridning (fall kan orsaka fosterskada men den slutliga bedömningen av vilka risker du vågar ta måste du som gravid göra själv). Var extra försiktig om du upplevt försämrad balans under graviditeten.

Tips: Böcker om gravidträning samt träningsredskap för hemmaträning

Aktiviteter / träning som SATS avråder dig från när du är gravid.

vad man inte kan träna när man är gravid

  • Bandy
  • Bergsklättring, även inomhusklättring
  • Dykning
  • Fallskärmshoppning
  • Fotboll
  • Gymnastik
  • Höghöjdsträning
  • Inlines
  • Innebandy
  • Ishockey
  • Kampsport
  • Mountainbike
  • Ridning (kan fortsätta om du är mkt van)
  • Rugby
  • Slalom (kan fortsätta om du är van och åker lugnt och sansat)
  • Snowboard
  • Vattenskidor

Det finns många positiva saker med att träna, men ibland kan det vara bättre att inte träna. Är du gravid och känner att nedanstående punkter gäller för dig, så ska du vara extra försiktig med all träning. Innan du tränar så bör du skaffa dig ett medgivande av din läkare eller barnmorska.

  • Om du har haft tre eller flera spontana aborter.
  • Om du har haft för tidig vattenavgång.
  • Om det finns en risk för en för tidig förlossning.
  • Om du väntar tvillingar eller fler barn (samtala i så fall med läkare).
  • Om du har problem med försvagad livmoderhals.
  • Om du har haft blödningar under andra eller tredje trimestern.
  • Andra medicinska tillstånd som diabetes, högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar bör bedömas noggrant av en läkare innan du kan få några rekommendationer om träning.

Tips: Se vår utbildningsfilm om träning under graviditeten

När man inte ska träna under graviditeten?

Det finns tillfällen under graviditeten då man inte ska träna. Är du gravid är det viktigt att lyssna på kroppen och hellre avbryta träningen än att fortsätta om du känner dig osäker.

Varningstecken när du tränar under graviditeten

Om du känner igen någon av nedanstående tillstånd så ska du få en professionellmedicinsk bedömning och rådgivning avseende huruvida det är lämpligt med fysisk träning under graviditet, typ av träning, belastning samt träningens omfattning:

  • Hjärtsjukdom
  • Icke utredd hjärtarytmi hos mamman
  • Restriktiv lungsjukdom
  • Kronisk bronkit
  • Dåligt kontrollerad hypertoni, thyroideasjukdom, diabetes mellitus eller epilepsi
  • Anemi
  • Blödningar i 4–9 månaden
  • Preeklampsi eller graviditetsinducerad hypertoni
  • Prematura värkar
  • Intrauterin tillväxthämning
  • Cervixpåverkan/cerclage
  • Prematur vattenavgång
  • Tvillinggraviditet
  • Rökning > 20 cigaretter/dag
  • Ortopedisk sjukdom som begränsar rörelseförmågan
  • Morbid fetma (BMI > 40)
  • Undernäring eller ätstörning.

Träning under graviditeten under ovan förutsättningar ska undvikas utan att du först har rådfrågat en läkare.

Upplever du någon av nedan varningssignaler då du utövar fysisk aktivitet bör du genast avsluta den pågående aktiviteten om du är gravid och kontakta kvinnosjukvården för en medicinsk bedömning:

  • Uttalad andfåddhet
  • Andfåddhet före träning
  • Uttalad trötthetskänsla
  • Huvudvärk
  • Bröstsmärtor/tryck över bröstet
  • Yrsel
  • Uttalad buk- eller bäckensmärta
  • Smärtsamma sammandragningar eller prematura värkar
  • Vattenavgång
  • Vaginal blödning

De som läst avsnittet om när man inte ska träna när man är gravid och om vad man inte ska träna när man är gravid har även läst mer om att träna när man är gravid, gravidyoga samt om knipövningar.

Dela artikeln

Facebook
Twitter
Email

Fler artiklar om kost och hälsa

barn flicka vikt

Viktkurva flickor 0-12 månader

Viktkurva för flickor 0 till 12 månader. Hur mycket väger vanligtvis en flicka när hon föds och hur mycket går hon upp i vikt fram tills hon fyller 1 år? Här får du statistik på hur mycket flickor vanligtvis väger vid olika tidpunkter under det första året. Viktkurvan är tydligt utmarkerad i diagrammet.

Läs artikeln »
kan gravid dricka kaffe

Kaffe gravid

Kan man dricka kaffe när man är gravid? Hur mycket kaffe kan man dricka under graviditeten? Vi ger dig svar på alla dina frågor om graviditet och kaffedrickande.

Läs artikeln »
NIPT test

NIPT test

NIPT är ett test där man analyserar fostrets DNA i den gravida kvinnans blod. NIPT-testet visar sannolikheten för kromosomavvikelser med mycket hög tillförlitlighet. Man tar testet genom ett blodprov i armvecket och det ger ingen ökad risk för missfall. NIPT är frivilligt och kan genomföras från graviditetsvecka 10.

Läs artikeln »
amningshjarna

Amningshjärna

Amningshjärna. Amningshjärna är inte en riktig diagnos utan snarare ett myntat uttryck som växt sig starkt på senare år. Orden amningshjärna kommer ifrån att man under vissa perioder när man ammar känner sig otroligt trött och förvirrad. Man kan då göra galna saker som inte är i närheten av ett normalt beteende. Man säger då att man har en amningshjärna.

Läs artikeln »
Barns längd och vikt

Barns längd och vikt det första året

Längd och vikt för nyfödda barn och upp till 1 år. Här hittar du fakta om barns vikt- och längdkurvor under det första året. Hur mycket väger ett nyfött barn? Hur långt är ett nyfött barn? Hur mycket ökar ett barn i vikt och hur mycket växer barnet under det första året? Följ utvecklingen i våra diagram över barns vikt och längd under det första året.

Läs artikeln »
Fakta om graviditet och föräldraskap

Prenumerera för nyheter, fakta och kunskap.

Vi mailar ungefär en gång i veckan. Genom att skicka in godkänner du att vi sparar din mailadress.