sovrutiner

Sovrutiner och läggningsrutiner

Sovrutiner och läggningsrutiner för barn är viktigt för att din bebis ska somna själv. Här får du tips på vad du kan göra för att din bebis ska somna själv.  

Så får du din bebis att somna själv

Alla föräldrar drömmer om att bara behöva lägga ner barnet i sängen och att barnet sen ska somna av sig själv. Detta är tyvärr inte verkligheten. Ofta behöver barnet hjälp att komma till ro och somna. Fasta läggningsrutiner är en bra början för att hjälpa barnet att ställa sig in på att det snart är dags att sova.

Det är lättare för barnet att somna om det är tyst och lugnt runt omkring. För mycket rörelse i omgivningen gör barnet ofokuserat och oroligt vilket kan göra det svårt att somna. Detta kan vara en av anledningarna till varför det ibland kan vara svårt för vissa barn att sova på dagen. Det kan dock vara en trygghet att höra familjen röra sig och småprata i bakgrunden. Överdriv därför inte tystnaden och var inte rädd för att småprata och röra på er i bakgrunden.

SovrutinerEn fast sovplats, som en trygg utgångspunkt, är viktigt för små barn. Detta kan vara en spjälsäng, vagga eller i barnvagnen. Försök även att redan i tidig ålder vänja barnet vid skillnaden på dag och natt genom att exempelvis inte prata med det, tända lampor, mm på natten. Spädbarn är inte mörkrädda, utan de är snarare tvärtom vana vid mörker så var inte rädd för att ha det mörkt i sovrummet. Läs mer om barn och sömn.

Att få bebis att somna själv

Att få barnet att somna själv är inte alltid så lätt och kan kräva en hel del tålamod. Försök att vara uthållig och ge inte upp redan efter några dagar. Försök att skapa en rutin. Lägg exempelvis barnet i sängen, smek barnets huvud en stund, säg god natt och lämna sedan lugnt rummet. Om barnet smågnäller ska du avvakta med att gå in i rummet då detta kan vara ett tecken på att barnet är på väg att somna.

Om barnet fortsätter att gnälla en längre stund eller om det snarare går över till gråt ska du gå in igen. Tänk dock på att försöka att inte lyfta upp barnet ur sängen. Upprepa istället läggningsrutinen och säg god natt. Gå ut igen och följ samma procedur. Det är viktigt att vara konsekvent för att det ska fungera. När barnet väl lärt sig att somna själv har du dock ett barn som somnar väldigt fort och som i en högre grad klarar av att somna om själv om det vaknar på natten.

Sovrutiner och läggningsrutiner

När du märker att barnet blir trött, genom att han eller hon gnäller, gnider sig i ögonen, skriker eller annat så bör du sluta att stimulera barnet. Låt istället barnet varva ner. Låt inte barnet bli övertrött utan lägg det när det är trött. Se till att han eller hon lägger sig på sin sovplats, se till att ljuset är släckt, se till att snutten är där tillsammans med allting annat som kan skapa stämningen som gör att barnet förstår “nu är det dags att sova”. Har du samma ritual och samma tillvägagångssätt varje kväll så lär sig barnet att förstå vad som är på gång.

Att vagga barnet till sömns antingen i barnvagnen eller i famnen är lösningen för många föräldrar. Vaggrörelsen verkar sömngivande på barnet, men med nackdelen att barnet långt in i sömnen kan märka när rytmen ändras eller upphör och därmed vakna. Vaggar du barnet tills sömns i din famn bör du därför fortsätta hålla barnet i ytterligare en halvtimme efter barnet somnat innan du lägger över det i vaggan eller sängen. Gör du detta hinner barnet komma in i djupsömnen och vaknar därmed inte lika lätt.

Det finns många tips på hur man ska lägga barnet. Nedan hittar du några varianter.

Läs även: När slutar barn att sova på dagen?

Femminutersmetoden

Denna metod är även känd som skrikmetoden och är en metod som länge varit populär i olika föräldratidningar. Ofta rekommenderas denna först när barnet nått 8 månaders ålder. Metoden börjar med att man ska säkerställa att barnet är riktigt mätt när du lägger det. Äter barnet nu annan mat än bröstmjölk så bör ett av kvällens sista mål mat vara välling eller gröt, vilket håller barnet mätt längre än bröstmjölk. När du lägger barnet uppstår ofta protester och skrik. Det är då viktigt att du är konsekvent och att du säger god natt samt låter barnet ligga kvar. Lämna gärna rummet ett par minuter, men gå in då och då med ett par tre till fem minuters mellanrum, så att barnet inte känner sig övergivet. Har barnet rest sig så lägg det ner igen och säg god natt på nytt. Lämna sedan rummet igen. Även om det första gången kan ta två timmar innan barnet somnar så är det viktigt att du är konsekvent, vilket även gäller när barnet vaknar mitt i natten. Fortsätt på samma sätt nästa natt och barnet bör inom loppet av en vecka ha fått en bättre sömnrytm.

Andra metoder för att få barnet att sova

Miljöombyte – åka bort och bo hos någon släkting. Att någon annan än föräldrarna sköter nattningen kan hjälpa till att ändra rutinerna.

Tipsa andra: Hur gör du för att ditt barn ska sova?

De som läst avsnittet om sovrutiner och nattningsrutiner för barn läste även mer om barn och sömn och om barn som får tänder.

Se gärna våra filmer för dig som är gravid. Fler artiklar om kost och hälsa hittar du längre ner.

Fler artiklar om kost och hälsa

gravid symptom yrsel under graviditeten

Yrsel under graviditeten

Yrsel och svimningskänslor under graviditeten är mycket vanligt. Rädslan att yrseln ska få en att trilla och skada barnet är stor. Om du känner av yrsel eller svimningskänslor så ska du försiktigt sätta dig ner. Läs mer om yrsel under graviditeten på Babyhjälp.se.

Läs artikeln »
barn flicka langd

Längdkurva flickor 0-12 månader

Längdkurva för flickor 0 till 12 månader. Hur lång är vanligtvis en tjej när hon föds och hur växer hon fram till hon fyller 1 år? Här får du statistik på hur långa tjejer vanligtvis är vid olika tidpunkter under det första året. Längdkurvan är tydligt utmarkerad i diagrammet.

Läs artikeln »
gravid julbord

Julbord under graviditeten

Den sista månaden innan jul brukar vara fullbokad med julbord. Vad på julbordet kan egentligen du som gravid äta utan att det påverkar barnet? Fakta om vilken mat på julbordet du kan äta när du är gravid hittar du på Babyhjälp.se.

Läs artikeln »
Trotsåldrar / trotsåldern

Trotsålder / trotsåldrar

Trotsåldern är inte ett år, utan en återkommande period. Barn trotsar hela tiden och det är en del av deras utveckling. Trotsåldrar / trotsåldern återkommer regelbundet och det finns därför vissa åldrar som är mer utmärkande än andra.

Läs artikeln »

Fostrets tillväxt – längd och vikt

Längd och vikt hos foster under graviditeten. Här hittar du fakta om fostrets vikt- och längdkurvor under alla graviditetens veckor. Vilken vecka är du i? I vår tabell kan du enkelt utläsa fostrets längd och vikt för varje vecka som du är gravid.

Läs artikeln »
barnforsakring

Barnförsäkring

Behöver mina barn en försäkring? Varför ska jag försäkra mitt barn? En barnförsäkring bör tecknas redan när barnet är nyfött. Väntar du för längre så finns risken att det är försent för att teckna en barnförsäkring.

Läs artikeln »
vitamin e missfall

Undvik missfall med vitaminer

En större studie (dock inte tillräckligt stor för att vara statistiskt säkerställd) visar på att multivitamin tillsammans med järn och folsyra var fördelaktigt för graviditeten och gav positiva signaler relaterat till tidigt missfall.

Läs artikeln »
Ipren gravid

Ipren gravid

Ipren innehåller det verksamma ämnet ibuprofen och klassas som ett NSAID-preparat. När du är gravid så ska du inte använda dig av Ipren eller andra produkter som innehåller ibuprofen.

Läs artikeln »
Fakta om graviditet och föräldraskap

Prenumerera för nyheter, fakta och kunskap.

Vi mailar ungefär en gång i veckan. Genom att skicka in godkänner du att vi sparar din mailadress.