gravid folsyra

Folsyra gravid

Folsyra rekommenderas till dig som är eller försöker att bli gravid. Varför ska gravida ta folsyra? Vad är folsyra? Vilka risker finns det med folsyratillskott under graviditeten? Du bör ta ungefär 400 mikrogram folsyra per dag redan när du försöker att bli gravid. Fortsätt med folsyra fram till du är i graviditetsvecka 12.

Folsyra när du är gravid

Folsyra är ett tillskott som rekommenderas till dig som försöker att bli gravid eller om du precis blivit gravid. Folsyra heter i sin naturliga form folat.

Det är svårt att få i sig tillräckligt mycket folat via maten, vilket gör att ett tillskott av folsyra rekommenderas. Undersökningar tyder på att cirka en tredjedel av alla kvinnor får i sig mindre än 200 mikrogram folat per dag och att det endast är en liten grupp som kommer upp i rekommenderade nivåer. För kvinnor i barnafödande ålder samt gravida rekommenderar Livsmedelsverket ett tillskott om 400 mikrogram. Äter du en vegankost eller kost innehållande stora mängder baljväxter, kan det hända att du inte har något behov av extra folsyratillskott.

I denna artikel får du läsa om:

  • Vad är folsyra?
  • Varför ska man ta tillskott av folsyra?
  • När behöver man tillskott?
  • I vilka livsmedel hittar man folat?
  • Hur länge ska man ta folsyra?

Vad är folsyra?

Folsyra är ett vattenlösligt B-vitamin som förekommer i flera olika former. B-vitaminer som t ex folsyra/folat är vattenlösliga och kan därför inte lagras i kroppen. De kan även förstöras av värme eller kontakt med luft, vilket gör att mängden folsyra i ett livsmedel kan bli lägre när det kokas.

Skillnaden mellan folsyra och folat

När du läser om folsyra så kan du även stöta på begreppet folat. Detta är samma B-vitamin, men i olika form. Folat finns naturligt i kost, medan folsyra är ett konstgjort framställt folat som används i kosttillskott. Det är normalt svårt att få i sig den mängd folat som rekommenderas till gravida endast genom matintaget. Folsyra är även lättare för kroppen att ta upp än folat.

Folsyra innan du är gravid

Redan tidigt i graviditeten, redan innan du vet om att du är gravid, behövs folsyra/folat för att fostret ska utvecklas normalt. Du bör därför säkerställa att dina nivåer av folat är tillräckliga redan när du försöker att bli gravid.

I första hand rekommenderas du att försöka öka konsumtionen av folatrika livsmedel, framför allt frukt och grönt. Tillskott på 400 mikrogram per dag rekommenderas om du inte får i dig tillräckligt på naturlig väg.

Varför rekommenderas folsyra?

Folsyra spelar en viktig roll i barnets utveckling och behövs för celldelningen i kroppen. Under de första veckorna efter befruktning bildas det tidiga anlaget till det centrala nervsystemet hos fostret. Folsyra spelar här en viktig roll för att detta ska utvecklas normalt.

Studier har visat att låga halter av folat i blodet före och under de första veckorna i graviditeten ökar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Risken för att drabbas är låg och i Sverige föds det årligen mellan 20-25 barn med ryggmärgsbråck. Ytterligare runt 80 foster med bråck upptäcks varje år vid ultraljud och aborteras.

I Sverige rekommenderas det att en kvinna ska få i sig 400 mikrogram folsyra per dag. Detta är ur ett internationellt perspektiv en relativt låg nivå vilket gör att det finns en del som ifrågasätter om doseringen inte bör höjas.

Tips: Här kan du köpa folsyra på nätet.

Hur länge ska man ta folsyra under graviditeten?

Behovet av vitaminet är särskilt stort i samband med befruktningen och den tidiga celldelningen. Vanligtvis så rekommenderas det därför att du ska ta folsyra tillskott från det att ni försöker att bli gravid, fram till dess att ni når vecka 12. Du bör få i dig cirka 400 mikrogram per dag när du är eller försöker att bli gravid. Efter graviditetsvecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Vitaminet behövs dock för fostrets utveckling och för den gravida kvinnans blodbildning. Det är dock fördelaktigt om du efter denna tid kan få i dig ditt behov via kosten.

Läs även: Kan gravida äta laxfetaost eller räkor?

I vilket mat hittar jag folat?

Folsyra gravidOm du inte vill ta folsyra som tillskott så bör du både innan och under graviditeten försöka att få i dig rikligt med folat. Detta finns naturligt i mörkgröna bladgrönsaker och olika slag av kål, bönor, kikärter, linser, bär och frukt. Även fullkornsprodukter, filmjölk och yoghurt innehåller förhållande mycket folat.

Kost som innehåller mycket folat finns listat här nedan:

  • baljväxter, som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser
  • gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallat, machésallat
  • kål som broccoli, brysselkål, blomkål
  • rotfrukter som kålrot, rödbetor, rotpersilja
  • frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon
  • bär som jordgubbar, hallon, björnbär
  • fullkornsprodukter, som bröd, råris, fullkornsgryn
  • leverpastej och lever (gravida kvinnor bör dock inte äta lever).

Risker med folsyra

Brist på folsyra eller folat leder till anemi (blodbrist) eftersom kroppen inte kan tillverka röda blodkroppar på rätt sätt. Om man får brist kan det dock ofta behandlas med ett tillskott av folsyra.

Det finns studier som visar att höga intag av folat under lång tid kan öka risken för cancer, främst hos äldre personer. Det finns dock även studier som visar att folsyra kan minska risken för cancer. Denna osäkerhet har gjort att Livsmedelsverket inte rekommenderar en allmän berikning av livsmedel. För kvinnor som äter en normal kost innebär extra folsyratillskott ingen ökad risk. Man ska dock undvika att ha ett dagsintag på över 800 mikrogram per dag. Detta är dock nivåer som man inte kan nå via endast ett normalt kostintag.

Läs även: Lindra dina graviditetsbesvär.

Källa folsyra under graviditeten: Livsmedelsverket, 1177, apoteket.

Andra som läst om folsyra gravid har även läst om sannolikheten att bli gravid samt beräknat sin rekommenderade viktuppgång under graviditeten.

Se gärna våra filmer för dig som är gravid. Fler artiklar om kost och hälsa hittar du längre ner.

Fler artiklar om kost och hälsa

gravid symptom huvudvärk under graviditeten

Huvudvärk under graviditeten

Huvudvärk under graviditeten. Lider du av huvudvärk eller migrän under graviditeten? Många faktorer kan ligga bakom huvudvärken och vissa av dem kan du enkelt lösa. Gå inte runt med huvudvärk om du inte måste.

Läs artikeln »
gravid julbord

Julbord under graviditeten

Den sista månaden innan jul brukar vara fullbokad med julbord. Vad på julbordet kan egentligen du som gravid äta utan att det påverkar barnet? Fakta om vilken mat på julbordet du kan äta när du är gravid hittar du på Babyhjälp.se.

Läs artikeln »
gravid illamående

Illamående gravid

Är du gravid och illamående? Runt hälften av alla gravida upplever illamående under graviditeten. Värst är det på morgonen. Det  börjar redan tidigt i graviditeten. Vi ger tips på hur du kan lindra illamåendet när du är gravid. Hur länge är man egentligen illamående under graviditeten? 

Läs artikeln »
gravid nötter

Gravid och nötter

Nötter som del av kosten när du är gravid är väldigt nyttligt. Många ställer sig dock frågan under graviditeten om det är okej att äta nötter eller jordnötter när de är gravida? Läs mer om nötter när du är gravid.

Läs artikeln »
Lyfta tungt gravid

Lyfta tungt gravid

När du är gravid kan du normalt lyfta saker precis som vanligt även om du måste vara försiktig i vissa delar av graviditeten. Det bästa rådet du kan få är att lyssna på din kropp.

Läs artikeln »
Barnets utveckling nyfödd

Barnets utveckling månad 1, 2 och 3

Barn och utveckling. Ditt barns utveckling månad 1, 2 och 3 kan du läsa mer om här. Det händer oerhört mycket med ditt barns utveckling den första tiden. Läs mer om barnets olika utvecklingsfaser och utvecklingsstadier. Babyhjälp ger dig svar på alla dina frågor.

Läs artikeln »
sjalvmedkansla under graviditeten

Självmedkänsla under graviditeten

Självmedkänsla under graviditeten handlar om något av det mest mänskliga – vårt behov av att känna oss omhändertagna och älskade för de vi är. Denna text om självmedkänsla under graviditeten är skriven av Elin Borg som arbetar med att få kvinnor att må bättre under graviditeten.

Läs artikeln »
napptummetand

Napp och tumme påverkar tänderna

Hur påverkar användningen av napp eller av att suga på tummen barnets tänder och bett? Barn som suger mycket på nappen eller på tummen blir i vissa fall tvungna att använda tandställning när de kommer upp i skolåldern.

Läs artikeln »
Fakta om graviditet och föräldraskap

Prenumerera för nyheter, fakta och kunskap.

Vi mailar ungefär en gång i veckan. Genom att skicka in godkänner du att vi sparar din mailadress.