Babyhjälp logo

Barn och sömn

- allt om sömn och att sova

Sömn är enormt viktigt för alla barn då sömnen ger både fysisk och psykisk vila och återhämtning. Det är under sömnen på natten som barn växer och det är även då deras immunförsvar byggs upp. Alla har vi blivande föräldrar hört skräckhistorier om föräldrar som varit vakna fler nätter i sträck för att deras barn vägrat att sova.

Har det nyfödda barnet det som kallas tre månaders kolik kan det bli riktigt jobbigt, men få har faktiskt kolik även om det snackas mycket om det. Hela nätter utan sömn är ganska sällsynt, men visst vaknar det lilla barnet på natten. Väldigt få små barn sover hela natten i sträck, men det viktigaste är sömnen som helhet. Visst kan du bli utmattad men det går att undvika sömnlösa nätter om man hjälps åt och har kunskap om hur barnets sömn fungerar.

Barn sova sömnDet första halvåret vaknar många små barn för att de behöver mat. Vid fyra månaders ålder behöver barnet av näringsskäl inte äta på natten. Många barn fortsätter dock att amma lite längre än så. Vill du minska på amningen på natten så försökt att successivt minska på det under ett par veckors tid. Även om barnet inte är hungrigt kan det dock vakna ändå, ibland bara för att bli omstoppad. Läs mer om kost och amning.

Hur mycket ska ett barn sova

Spädbarn sover en stor del av dygnet. De vaknar normalt varannan eller var tredje timme för att få mat men sover totalt mellan 16-19 timmar.

Barn som är runt tre månader sover något mindre, ofta mellan 13 och 15 timmar per dygn. Av dessa timmar brukar cirka fem timmar vara förlagda på dagen och resterande på natten.

När barnet är mellan sex månader och ett år så sover det normalt mellan 12 och 14 timmar per dygn. Även vid denna ålder sover barnet cirka 3 timmar under dagen ofta delat på två tillfällen, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen.

Spädbarn och sömn

Behovet att sova varierar mycket och förändras självklart med åldern. I genomsnitt sover spädbarn drygt 16 timmar per dygn, men inte i sträck. Ditt nyfödda barn har ingen känsla för vad som är dag och natt utan sover när det själv känner för det. Ofta varvas dygnet i början med vakenstund, mat och sömn. Det nyfödda barnet ska sova på rygg för att förebygga plötslig spädbarnsdöd.

Mer om: Plötslig spädbarnsdöd

Precis som hos vuxna så består det nyfödda barnets sömn av olika sömnfaser. Därför sover barnet ibland lugn medan det ibland sover mer ryckigt och oroligt, vilket sker främst under REM-sömnen som är den fas då man drömmer mycket. Denna fas är relativt ytlig vilket du nästan kan se på barnet då det rör sig mycket, ögonen rycker och han eller hon vaknar lätt. Ett nyfött barn kan ha upp till åtta perioder av dessa oroliga och ytliga sömnfaser per natt. Det är då vanligt att barnet vaknar till och kan behöva hjälp av föräldrarna för att somna om igen. Normalt så tar det mellan tio och trettio minuter att somna oavsett vilken ålder man är i. Alla barn har dock under olika perioder sömnsvårigheter, då de sover dåligt och har svårt för att somna.

I början är det svårt att veta om barnet behöver sova eller inte men detta lär du dig att tolka med tiden. Det nyfödda barnet har från tiden i magen en dygnsrytm som till motsats från dig innebär att han eller hon sover på dagen och är vaken på natten. Detta beror på att mamman under dagtid, genom att gå och röra sig, har vaggat barnet till sömns. Under nattetid då mamman ligger still vaknar ofta barnet. Det är av denna anledning som man ofta känner sparkar och rörelse på/i moderns mage just på kvällen när det är dags att lägga sig.

Sponsrat innehåll - texten fortsätter nedanför


Läggdags för spädbarn

Ett nyfött barn blir normalt trött igen när det varit vakna i 1-2 timmar. Du märker ofta detta genom att barnet blir oroligt och smågnälligt. I början, främst när du ammar, somnar barnet i samband med måltiderna. När barnet blir något äldre är det dock inte säkert att det är lika enkelt och du kan behöva hjälpa barnet att komma till ro och somna. Försök i början inte att styra barnets sömn utan låt barnet sova när det är trött. Får inte du tillräckligt med sömn på natten så passa på att sova på dagen samtidigt som barnet. Tänk på att försöka lägga barnet när det är trött men fortfarande vaken. Om du alltid låter barnet somna i din famn, med en flaska eller annat så kommer barnet sedan inte att kunna somna om själv om han eller hon vaknar på natten. Försök att låta barnet somna in själv redan från början, det kommer ni att tjäna på i framtiden.

Barnets sovplats bör i början inte vara för stor. Barnet är van vid det trånga utrymmet inne i magen, men var försiktig med att lägga filtar och kuddar i sängen under de första 3-4 månaderna då det ökar risken för kvävning. För att minimerar risken för plötslig spädbarnsdöd så rekommenderar socialstyrelsen sedan 2014 att barn ska sova i egen säng och utan kudde. Säkerställ också att barnet inte blir för varmt.

Sponsrat innehåll - texten fortsätter nedanför

BarntemaFör att vi älska di små!

Barntema älskar inte bara våra småttingar, Barntema älskar även små företag. Därför samlar vi många småbutiker på ett och samma ställe. På så sätt kan du hitta dessa små och unika butiker och stötta dem genom att köpa deras produkter genom Barntema. Här kan du köpa allt från leksaker till barnkläder och barnvagnar. Besök Barntema.se.

Barn och sömn vid någon månads ålder

Barnet har inte på länge samma sovrutiner som en vuxen och behöver under en lång tid utöver nattsömnen sova vid ett antal tillfällen om dagen. Det är heller inte säkert att barnet har samma rutiner som sina syskon tidigare haft eller vad dina vänners barn har haft. Alla barn är egna individer och har egna behov. Du som förälder måste lära dig att acceptera att varje barn har sin egen sömnrutin och anpassa dig efter detta.

Försök att alltid hålla dig till rutinerna då barnet mår bäst av detta. Detta är dock viktigt att man inte låter detta bli ett tvång utan självklart är det okej att göra mindre avvikelser då och då. Under de första tre månaderna händer det ibland att barn drabbas av kolik. Detta kan göra att du har några tuffa månader framför dig. En svag tröst är att kolik normalt försvinner vid runt tre månaders ålder.

För att underlätta insomningen är det även viktigt att du lär dig att lyssna på barnets signaler för när han eller hon vill sova. Blir barnet övertrött finns det en risk för raseriutbrott och då blir det svårare att få barnet att sova. Ett tecken på övertrötthet är när barnet gnuggar sig i ögonen eller om det börjar dra öronen framåt. Har barnet svårt att somna eller somna om på natten så kan några möjliga orsaker som kan störa barnet vara buller eller ljus, våt blöja eller hunger. Sömnproblem är mycket sällan orsakat av medicinska skäl, men är du osäker ska du rådfråga din BVC sköterska eller en läkare.

Läs även: Barns sovrutiner

Barn och sömn efter sex månaders ålder

När barnet blivit något äldre och passerat sex månaders ålder så har ofta barnet fått någon typ av sovrytm. Ofta sover barnet två till tre gånger under en eller flera timmar under en vanlig dag. På nätterna sover ofta barnet tio till tolv timmar, men det är fortfarande normalt att barnet vaknar ett par gånger på nätterna. Detta kan bero på drömmar, vilja att bli omstoppad, hunger, tappad napp och mycket mer. Vaknar barnet väldigt ofta kan det vara dags att se över sovrutinerna.

Det är först vid sex månaders ålder som man kan börja försöka reglera barnets sömn. Barnet behöver nu inte längre äta på natten, såvida det inte fortfarande endast äter bröstmjölk. Du kan mycket väl fortsätta ge mjölk på natten ett tag till om du känner för detta och inte tycker att det är jobbigt. Det kan vara svårt att sluta ge mat på natten och föräldrarna har ofta svårt att stå emot barnets protester som lär inträffa de första nätterna. Barn lär sig emellertid snabbt nya vanor och normalt tar det bara tre till fyra dagar innan barnet börjat komma in i de nya rutinerna. Ge därför inte upp för tidigt. Försök att tänka att du inte är elak, utan att du istället hjälper barnet att på sikt få bättre sömnvanor. För att lyckas måste ni vara fast beslutna om att barnets vana att äta på natten skall ändras.

Vid sju till tio månaders ålder så kommer barnet normalt in i en period som kännetecknas av separationsångest. På dagtid märker du det genom att du inte ens kan gå på toaletten utan att barnet börjar gråta av förtvivlan i rädsla att du ska överge det. När det är sovdags vill barnet antagligen inte släppa taget om dig och väl i sängen kan det mycket väl skrika och gråta hysteriskt. Under denna period kan barnet sova mycket oroligt och vakna väldigt ofta. Ibland kan det hjälpa att temporärt låta barnet sova tillsammans med er föräldrar. Detta ger en ökad trygghet och minskar oron hos barnet något.


De som läst avsnittet om barn och sömn och även läst om hur du gör för att lägga barnet om det har svårt att somna, om när det är dags för barn att sluta sova på dagen samt om barnets olika utvecklingsstadier?

Generella fakta kring sömn hittar du på 1177.

Sponsrat innehåll
Babya

 Välkommen till Babya

Babya – Sveriges nya butikskedja med ett utseende som är lite modernare och fyllt av kärlek för de minsta. Vårt mål är att hjälpa dig med vägledning, trygghet och service. Vi kommer att erbjuda ett stort utbud inom babyprodukter för dig som är gravid och för barn mellan 0 till 4 år.

» Besök BABYA

Barntema
Amning

Bröstmjölk är utmärkt kost för barnet, men det är under tiden då du ammar viktigt att tänka på vad du själv äter så att både du och barnet mår bra. Näring till bröstmjölken prioriteras av kroppen så har du brist på något näringsämne så är det du som blir lidande. Se därför till att äta ordentligt.

» Mer om amning

Separation

Hur påverkas barnet av en separation när barnet är i ålder 0-3år

Alla separationer mellan föräldrar och barn påverkar det lilla barnet. Extra känslig för separationer från föräldrarna är barnet innan de har fått begrepp och uppfattning om objekt och personers förhållande till sig själv. Detta inträffar runt treårsåldern. Längre separationer mellan barn och föräldrar innan denna åldern är därför inte att rekommendera.

» Mer om separationers påverkan på barn.

Träning

Ha inte för bråttom att komma igång med träningen efter förlossningen. Låt i stället den första tiden handla om det nyfödda barnet. Det tar tid att komma i ordning med alla nya rutiner så det är lätt att bli stressad av allt man ska hinna med. Ofta rekommenderas det i Sverige att man efter förlossningen väntar med att träna tills man varit på efterkontroll på mödravården. Däremot kan du börja träna bäckenbotten och promenera dagligen.

» Mer om träning efter förlossningen